Nuorten ääni mukaan Lastensuojelun käsikirjaan

Perhekuntoutuskeskus Lausteen nuoria oli mukana työpajoissa, joissa he pääsivät osallistumaan Käsikirja lastensuojelusta lapsille ja nuorille -hankkeeseen. Yhteisissä keskusteluissa ja työskentelyssä Lausteen nuoret toivat ilmi omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan siitä, mikä on lapselle tärkeää lastensuojelua koskevaa tietoa, ja miten tämä tieto tulisi esittää käsikirjassa.

Lasten ja nuorten oma käsikirja on tarkoitettu ensisijaisesti lastensuojelun asiakkaina oleville sekä aiheesta kiinnostuneille lapsille ja nuorille. Toiseksi käsikirja palvelee lastensuojelun ja sosiaalityön ammattilaisia sekä muita lasten ja nuorten kanssa toimivia viranomaisia ja aikuisia. Lasten ja nuorten käsikirja rakentuu jo olemassa olevan, ammattilaisille tarkoitetun Lastensuojelun käsikirjan yhteyteen, THL:n verkkosivuille.

Erikoissuunnittelija Lotta Saariluoma THL:stä ja lakimiesasiantuntija Pasi Pollari tulivat Lausteelle kysymään, mitä mieltä meillä asuvat nuoret ovat lapsille ja nuorille suunnatusta Lastensuojelun käsikirjasta. Työpajojen tavoitteena on saada lasten ääni mukaan valmisteilla olevan käsikirjan uudistuksiin.

– Kevään aikana järjestetyissä työpajoissa kuulemme lapsia ja nuoria siitä, mitä he kokevat tärkeiksi teemoiksi lasten ja nuorten omaan lastensuojelun käsikirjaan. Lisäksi pohdimme yhdessä, mihin seikkoihin teemojen käsittelytavoissa tulisi kiinnittää huomiota, jotta tieto olisi helposti löydettävissä ja omaksuttavissa. Lopputuotoksen on tarkoitus olla valmiina loka-marraskuussa 2022, Saariluoma kertoo projektin aikataulusta.

– Lasten ja nuorten osallistuminen käsikirjan tekemiseen on suuri harppaus eteenpäin ja merkittävä asia. Viime vuosina lapsen kuuleminen on tullut vahvemmin esiin ja tarve tiedostetaan tänä päivänä aiempaa paremmin. On hienoa, että kansallinen lapsistrategia mahdollisti tämän. Lastensuojelun käsikirja lapsille ja nuorille on keskeinen osa lapsistrategian toimeenpanoa, tietää lakimiesasiantuntija Pollari, joka on työskennellyt pitkään lasten ja nuorten kanssa lastensuojelun laitoshoidon puolella ja nyt viime vuosina erityisesti projekteissa ja hankkeissa, joissa on kuultu lapsia ja nuoria.

Yhdessä tekemällä saadaan kokemuksesta kiinni

Lotta Saariluoma korostaa, että asioita ei tehdä lapsille, vaan niitä tehdään lasten kanssa:

– Yhteistoimijuudella päästään lapsen kokemukseen kiinni paremmin.

– Keskeinen näkökulma on ymmärryksen lisääminen ja sitä kautta osallisuuden vahvistaminen. On tärkeää, että lapsi ymmärtää, miten asiat vaikuttavat häneen ja hänen elämäänsä, Pollari tietää.

– Olen iloinen, että Lausteella tällaista työtä arvostetaan ja nuorten osallisuus nähdään tärkeänä. Nuorten kanssa työskentelevien aikuisten arvojen ja tavoitteiden täytyy olla samassa linjassa, jotta he näkevät työpajojen arvon.

Saariluoma on samaa mieltä:

– Työpajoissa saimme sellaista tietoa, mitä kukaan muu ei olisi voinut meille tarjota. Kiitos kuuluu myös Satulavuoren koululle ja opettajille, joilta saimme myös arvokasta palautetta toiminnastamme.

”Ei ole vain yhdenlaista osallisuutta”

Perhekuntoutuskeskus Lausteen lisäksi työpajoja on järjestetty muutamien kokemusasiantuntijoista koostuvien kehittäjäryhmien kanssa. Kaikki työpajoihin osallistuneet nuoret ovat joko olleet tai ovat paraikaa lastensuojelun piirissä.

– Lausteella nuoret olivat motivoituneita työpajaan ja halusivat antaa oman panoksensa käsikirjan valmistelutyöhön, Pasi Pollari kuvailee nuorten asennetta työpajoissa.

– Työpajat ovat olleet todella antoisia, erityisesti kun pääsi vähän tutummaksi nuorten kanssa. Jo paikalle tuleminen osoittaa, että nuoria kiinnostaa. Toiset osallistuivat äänekkäämmin kuin toiset. Ei ole vain yhdenlaista osallisuutta, Lotta Saariluoma tiivistää ja jatkaa:

– Prosessi on ennen kaikkea opettanut sen, että myös me työpajojen järjestäjät opimme uutta. Olemme saaneet aivan korvaamatonta materiaalia nuorilta. He osaavat osoittaa epäkohtia aikuislähtöisissä sanavalinnoissa ja retoriikassa, jotka tekevät asian ymmärtämisen lapselle haastavaksi, sekä esittää niihin rakentavia parannusehdotuksia.

 

Ammattilaisille tarkoitettu Lastensuojelun käsikirja THL:n sivuilla.

 

Lue myös nämä

Satulavuoren koulu tukee lasten kuntoutumista: turvallisuuden tunne on paras tae oppimiselle

Satulavuoren oppilaiden kouluhistoria on usein rikkonainen ja koulussa käyminen on ollut satunnaista. Monen oppilaan osalta kunnan perusopetuksessa on kokeiltu kaikki tuen portaat ja koulunkäynnin vaihtoehdot. Satulavuoren koulussa halutaan auttaa oppilaita rakentamaan myönteistä käsitystä itsestään oppijoina. Tänä syksynä on iloittu siitä, että lähes kaikki lapset ovat käyneet säännöllisesti koulussa. Satulavuoren koulu tarjoaa opetusta Perhekuntoutuskeskus Lausteelle sijoitetuille

Päivärinteessä yhdistyvät laitoshoito, koulunkäynti ja perhetyö

Tilanteessa, jossa lapsella on vakavia haasteita koulunkäynnissä, tarvitaan vaikuttavia tekoja. Uusi lastensuojelun palvelumme tuo yhteen tarvittavat tukitoimet ja verkostot. Tavoitteena on lapsen tilanteen parantuminen ilman huostaanottoa ja pitkäaikaista kodin ulkopuolelle tapahtuvaa sijoitusta. Päivärinteen toiminnan keskiössä on koko perheen kuntouttaminen. Perhekuntoutuskeskus Lauste on käynnistänyt uuden lastensuojelun toimintamallin, joka yhdistää sijaishuollon, koulupalvelut ja kotiin vietävän perhetyön. Ensimmäiset

Kun lapsi ei käy koulua, usein koko perhe tarvitsee tukea

Koulupoissaolojen taustalla voi olla monenlaisia syitä, joihin niihin puuttuminen vaatii usein perhekeskeistä tukea ja moniammatillista yhteistyötä. Kouluakäymättömyys ei ole uusi ilmiö, mutta aihe on noussut Suomessa lähivuosien aikana vahvemmin julkiseen keskusteluun, seurantaan ja tutkittavaksi. Vuodesta 2001 erityisluokanopettajana työskennellyt Tiina Laurén-Knuutila on törmännyt kouluakäymättömyyteen uransa eri vaiheissa. Erityisesti se alkoi häntä mietityttää nykyisessä työpaikassaan Turun Kiinamyllyn