Päivärinteessä yhdistyvät laitoshoito, koulunkäynti ja perhetyö

Tilanteessa, jossa lapsella on vakavia haasteita koulunkäynnissä, tarvitaan vaikuttavia tekoja. Uusi lastensuojelun palvelumme tuo yhteen tarvittavat tukitoimet ja verkostot. Tavoitteena on lapsen tilanteen parantuminen ilman huostaanottoa ja pitkäaikaista kodin ulkopuolelle tapahtuvaa sijoitusta. Päivärinteen toiminnan keskiössä on koko perheen kuntouttaminen.

Perhekuntoutuskeskus Lauste on käynnistänyt uuden lastensuojelun toimintamallin, joka yhdistää sijaishuollon, koulupalvelut ja kotiin vietävän perhetyön. Ensimmäiset asiakkaat aloittivat Päivärinne-nimisessä laitoshoidon yksikössä vuoden 2024 heinäkuussa. Päivärinteen asiakaspaikoista valtaosa täyttyi heti seuraavina kuukausina. Palvelun kysyntä kertoo sen tarpeesta.

Turussa sijaitsevassa Päivärinteessä työskentely tapahtuu systeemisellä otteella koko perheen, lähteisten ja viranomaisverkostojen kanssa. Lasta ei pyritä sopeuttamaan laitoshoitoon, vaan lapsi on suunnitellusti mahdollisimman paljon kotona ja työskentely tapahtuu siellä, tutussa ympäristössä. Vanhemmat ovat aktiivisesti mukana lapsen arjessa. Uudella toimintamallilla pyritään vastaamaan aiempaa paremmin lasten ja perheiden tarpeisiin.

– Kun lapsi sijoitetaan laitokseen, tulisi kuntoutuksen sekä lakisääteisestä, taloudellisesta että inhimillisestä näkökulmasta tähdätä siihen, että sijoitus on tilapäinen ratkaisu ja lapsi palaa takaisin kotiin. Valitettavan usein käy kuitenkin niin, että samalla kun lapsen fyysinen välimatka perheeseensä kasvaa, kasvaa myös emotionaalinen etäisyys. Mitä pidemmän ajan lapsi on pois kotoaan, sitä haastavammaksi perheen jälleenyhdistämisestä tulee. Tätä ongelmaa haluamme uudella palvelullamme ehkäistä, painottaa Jussi Ketonen, Perhekuntoutuskeskus Lausteen johtaja.

Päivärinteeseen tullaan pääasiassa avohuollon sijoituspäätöksellä. Pystymme vastaamaan myös erilaisiin kompleksisiin tilanteisiin ja autamme esimerkiksi jo huostaanotettuja lapsia ja heidän perheitään.

Lastensuojelun ja perusopetuksen palvelujärjestelmiä on tarkasteltava nykyistä kokonaisvaltaisemmin

Perhekuntoutuskeskus Lausteella suhtaudutaan avoimesti palveluiden kehittämiseen ja osaamisen jakamiseen. Päivärinteen toimintamallia toteuttavat ammattilaiset ylittävätkin perinteisten tehtävänkuvien rajoja. Päivärinteen työntekijät ovat mukana jokaisessa koulupäivässä, ja koulu puolestaan toimii kuntouttavan työotteen mukaisesti. Moniammatillinen yhteistyö on tiivistä ja koko perhettä kuntouttavaa.

–Ajattelemme, että jokainen lapsi voi pärjätä koulussa, kunhan tukirakenteet kootaan oikein, Jussi Ketonen kertoo.

Koulunkäynnin merkitys lapsen arjen ja sosiaalisten verkostojen ylläpitämisessä on merkittävä.

– Koulu on yksi tärkeimmistä elementeistä lapsen toimintakyvyn ja arjen rakentumisessa. Kouluakäymättömyys ei ole huostaanoton peruste, mutta liian usein koulunkäyntiin liittyvät haasteet kumuloituvat ja johtavat lastensuojelupalveluiden tarpeeseen. Päivärinteen toimintamalli tarjoaa ennaltaehkäisevän ratkaisun, Jussi Ketonen tiivistää.

Uutta toimintamallia ovat olleet kehittämässä Perhekuntoutuskeskus Lausteen sijaishuollon palvelujen palvelujohtaja Jukka Sirtamo, koulupalveluiden johtaja Miia Mämmelä ja Päivärinteen lähijohtaja Salla Ruohonen. Kehittämistyössä on kuultu myös sidosryhmien edustajia hyvinvointialueelta ja opetustoimesta.

Kerromme mielellämme lisää Päivärinteen toiminnasta

  • Salla Ruohonen, Päivärinteen lähijohtaja
    040 801 0086, salla.ruohonen@lauste.fi
  • Miia Mämmelä, koulupalveluiden johtaja
    040 801 0087, miia.mammela@lauste.fi
  • Jukka Sirtamo, sijaishuollon palvelujen palvelujohtaja
    040 940 2413, jukka.sirtamo@lauste.fi

Lue myös nämä

Satulavuoren koulu tukee lasten kuntoutumista: turvallisuuden tunne on paras tae oppimiselle

Satulavuoren oppilaiden kouluhistoria on usein rikkonainen ja koulussa käyminen on ollut satunnaista. Monen oppilaan osalta kunnan perusopetuksessa on kokeiltu kaikki tuen portaat ja koulunkäynnin vaihtoehdot. Satulavuoren koulussa halutaan auttaa oppilaita rakentamaan myönteistä käsitystä itsestään oppijoina. Tänä syksynä on iloittu siitä, että lähes kaikki lapset ovat käyneet säännöllisesti koulussa. Satulavuoren koulu tarjoaa opetusta Perhekuntoutuskeskus Lausteelle sijoitetuille

Kun lapsi ei käy koulua, usein koko perhe tarvitsee tukea

Koulupoissaolojen taustalla voi olla monenlaisia syitä, joihin niihin puuttuminen vaatii usein perhekeskeistä tukea ja moniammatillista yhteistyötä. Kouluakäymättömyys ei ole uusi ilmiö, mutta aihe on noussut Suomessa lähivuosien aikana vahvemmin julkiseen keskusteluun, seurantaan ja tutkittavaksi. Vuodesta 2001 erityisluokanopettajana työskennellyt Tiina Laurén-Knuutila on törmännyt kouluakäymättömyyteen uransa eri vaiheissa. Erityisesti se alkoi häntä mietityttää nykyisessä työpaikassaan Turun Kiinamyllyn

Työskentely lapsen vanhemman kanssa lastensuojelussa

Lastensuojelun keskusliitto julkaisi viime vuoden puolella Näkökulmia sijaishuoltoon -oppaan, josta löytyy Maarit Koiviston erinomainen artikkeli aiheesta Työskentely lapsen vanhemman kanssa (s. 26-32). Artikkeli käsittelee sijaishuoltoon tulevien lasten ja nuorten tilannetta, erityisesti kasvuolosuhteiden ja elämänhistorian kokemusten tuntemista. Tekstissä korostetaan läheisten ihmisten, erityisesti vanhemman, merkitystä lapsen elämässä ja esitetään ajatuksia yhteistyön tärkeydestä vanhemman ja muiden läheisten kanssa sijaishuollossa