Kolumni: opetussuunnitelma joka ymmärtää

Toimin rehtorina Satulavuoren koulussa, jossa järjestämme perusopetusta erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille, jotka ovat sijoitettuna Lausteen sijaishuoltoon. Minulta kysytään usein, miten jaksat ras­kasta työtä haastavien oppilaiden parissa. Luultavasti kysyjän mielessä on kaoottinen luokka täynnä käytöshäiriöisiä oppilaita ja väkivallan uhkaa.

Itse ajattelen asiaa niin, että olen saanut tehdä työtä uskomattoman sitkeiden lasten ja nuorten kanssa. Monella heistä on lahjoja ja vahvuuksia vaikka mihin. Elämä on kuitenkin ollut jo alkutaipaleella kohtuuttoman vaikeaa ja voimavarat ovat vähissä.

Yleensä en ihmettelekään sopimatonta käytöstä tai jos koulunkäynti ei innosta. Ennemminkin ihmettelen, miten lapsi tai nuori ylipäänsä jaksaa tulla kouluun, kun elämä on ollut niin monin tavoin hankalaa.

Traumatietoinen pedagogiikka katsoo ongelmien taakse

Valitettavan usein haastavasti käyttäytyvä oppi­las ei saa koulussa oikeanlaista apua ja ymmärrystä. Hänet leimataan helposti huonokäytöksiseksi, ehkä laiskaksi. Poissaoloista, huonosta käytöksestä, teh­tävien tekemättömyydestä seuraa helposti erilai­sia kurinpidollisia menettelyjä. Ihmetellään, kun mikään tehoa.

Ei ehkä huomata ajatella, ettei rangais­tus auta huonovointisuuteen.

Lapsi ja nuori jää hel­posti ilman apua, mutta saa entistä selvemmän viestin omasta huonoudesta, erilaisuudesta ja epäonnistu­misesta.

Motivaatio koulua kohtaan voisi herätä, jos oppilasta lähestyttäisiin eri tavalla. Kysyttäisiin, mitä hänelle oikeasti kuuluu ja millaiseen koulunkäyn­tiin voimavarat riittäisivät. Oppilas ei useinkaan kykene muuttamaan käytös­tään, ellei aikuinen tee jotain toisin tai opeta lapselle toivottua toimintatapaa.

Satulavuoren koulussa annettavan opetuksen punaisena lankana on traumatietoinen pedagogiikka. Traumatietoisessa pedagogiikassa pyritään näkemään oppilaan haasteiden, ongelmien sekä haastavan käytöksen taustalla olevat syyt.

Näin oppilasta ja hänen käyttäytymistään kyetään ymmärtämään paremmin, ja oppilaan auttaminen mahdollistuu. Opetus suunnitellaan aina yksilöllisesti. Keskeisin toi­mintaperiaate on turvallisten vuorovaikutussuhtei­den luominen sekä luottamuksen asteittainen raken­taminen.

Lue myös nämä

Satulavuoren koulu tukee lasten kuntoutumista: turvallisuuden tunne on paras tae oppimiselle

Satulavuoren oppilaiden kouluhistoria on usein rikkonainen ja koulussa käyminen on ollut satunnaista. Monen oppilaan osalta kunnan perusopetuksessa on kokeiltu kaikki tuen portaat ja koulunkäynnin vaihtoehdot. Satulavuoren koulussa halutaan auttaa oppilaita rakentamaan myönteistä käsitystä itsestään oppijoina. Tänä syksynä on iloittu siitä, että lähes kaikki lapset ovat käyneet säännöllisesti koulussa. Satulavuoren koulu tarjoaa opetusta Perhekuntoutuskeskus Lausteelle sijoitetuille

Päivärinteessä yhdistyvät laitoshoito, koulunkäynti ja perhetyö

Tilanteessa, jossa lapsella on vakavia haasteita koulunkäynnissä, tarvitaan vaikuttavia tekoja. Uusi lastensuojelun palvelumme tuo yhteen tarvittavat tukitoimet ja verkostot. Tavoitteena on lapsen tilanteen parantuminen ilman huostaanottoa ja pitkäaikaista kodin ulkopuolelle tapahtuvaa sijoitusta. Päivärinteen toiminnan keskiössä on koko perheen kuntouttaminen. Perhekuntoutuskeskus Lauste on käynnistänyt uuden lastensuojelun toimintamallin, joka yhdistää sijaishuollon, koulupalvelut ja kotiin vietävän perhetyön. Ensimmäiset

Kun lapsi ei käy koulua, usein koko perhe tarvitsee tukea

Koulupoissaolojen taustalla voi olla monenlaisia syitä, joihin niihin puuttuminen vaatii usein perhekeskeistä tukea ja moniammatillista yhteistyötä. Kouluakäymättömyys ei ole uusi ilmiö, mutta aihe on noussut Suomessa lähivuosien aikana vahvemmin julkiseen keskusteluun, seurantaan ja tutkittavaksi. Vuodesta 2001 erityisluokanopettajana työskennellyt Tiina Laurén-Knuutila on törmännyt kouluakäymättömyyteen uransa eri vaiheissa. Erityisesti se alkoi häntä mietityttää nykyisessä työpaikassaan Turun Kiinamyllyn