Neljä asiantuntijaa vastaa: miten vaativahoitoisten lasten palveluja pitäisi kehittää?

1) Miten arvioisit vaativahoitoisten lasten palvelujen nykytilaa?

2) Mitkä ovat suurimmat haasteet vaativahoitoisten lasten palveluissa, ja miten palveluja pitäisi kehittää?

 

Roope Tommila - vaativahoitoisten lasten palvelut

Roope Tommila
Johtaja
Hyvösen lastenkoti, Helsinki

1) Vaativahoitoisten asiakkaiden hoitaminen on tarkasti yksilöllisiin tarpeisiin perustuvaa työtä. Koska tarpeita on monenlaisia, täytyy myös vaativahoitoisten lasten palveluiden olla räätälöitäviä. Olennaista on hoidon sisältö ja ajoitus. Tällä hetkellä on olemassa monipuolisia palveluita, mutta niiden piiriin, oikeaan aikaan pääseminen ei aina toteudu saumattomasti.

2) Suurena haasteena näen siirtymävaiheiden turvaamisen. Joissain tapauksissa vaativahoitoinen lapsi saa oikeanlaista palvelua ja riittävän pitkään, mutta kaukana kotoaan ja luonnollisesta toimintaympäristöstään. Tärkeää olisi päästä tukemaan lasta lapsen siirtyessä takaisin kotiseudulleen. Hoidon on kevennyttävä lapsen ympärillä asteittain ja samalla lapsen omaa vastuuta lisäten. Lapsen on tiedettävä tarkkaan hoidon tavoitteet ja oma aktiivinen roolinsa niiden saavuttamisessa. Hoito ei voi olla tuloksellista ja tulevaisuuteen kantavaa, jos lapsi ei ole itse mukana määrittelemässä ja toteuttamassa tavoitteitaan.

 

Johanna Laisaari - vaativahoitoisten lasten palvelut

Johanna Laisaari
VT, lapsioikeusjuristi

1) Tällä hetkellä käsitykseni mukaan vaativahoitoisille lapsille ja nuorille ei ole riittävästi heidän tarvitsemiaan paikkoja valtakunnallisesti.

2) Vaativahoitoisten lasten palveluiden haasteena on riittävä osaaminen, puitteet, henkilöstömitoitus ja osittain lainsäädäntö. Henkilökunnan, hoitotahtojen ja -paikkojen vaihtuvuus on suuri ongelma. Lapsilla on usein takana suuri määrä erilaisia hoitojaksoja ja sijoituksia. Heille on suuri haaste löytää sijaishuoltopaikkaa, jossa heitä voidaan riittävällä tavalla tukea.

Vaativahoitoisten lasten kohdalla meidän tulee pohtia, miten heidän oikeutensa tulla suojelluksi ja autetuksi toteutuisi turvallisella tavalla. Pitää luoda aidosti moniammatillisia terveydenhuollon ja lastensuojelun yhteisiä yksiköitä, joissa voidaan vastata näiden lasten avun tarpeeseen. Vaativahoitoisten lasten yksiköt edellyttävät vankkaa panostusta ammatillisuuteen, resurssiin, osaamiseen ja riittävän pieniin yksiköihin.

 

Tatu Lope - vaativahoitoisten lasten palvelut

Tatu Lope
Lastenpsykiatri
HUS

1) Vaativahoitoisten lasten palvelut toimivat akuuttiosastolta tarkastellen harmillisen epätasaisesti. On yksiköitä ja prosesseja, joissa toiminta sujuu erinomaisesti, mutta valitettavasti kohtaan arkityössäni tilanteita, joissa lapsen monimuotoiset tarpeet pirstoutuvat, eikä löydetä hyvää kokonaisuutta.

2) Vaativahoitoisten lasten suurimmat haasteet liittyvät akuuttiosaston näkökulmasta usein pirstoutuneeseen palvelujärjestelmään. Lapsi ja hänen perheensä tarvitsee sekä sosiaali- ja opetustoimen, vammaispalveluiden sekä terveyspalvelujen; somatiikan, psykiatrian yhteistyötä, jolloin ilman sujuvaa verkostoyhteistyötä, koordinaatiovastuuta ja selkeää työnjakoa ajaudutaan kokonaistilanteen kannalta epäolennaiseen puuhasteluun. Tulisi olla monimuotoiseen pulmaan erikoistuneita tiimejä, joissa olisi riittävä tietotaito sosiaali- ja terveyspalveluista ja joissa kyettäisiin arvioimaan sopiva kuntoutuspolku lapselle siten, että kuntoutusmuotojen prioriteetti ja ajoitus olisivat mahdollisimman hyvät.

 

Mervi Sinivirta - vaativahoitoisten lasten palvelut

Mervi Sinivirta
Sosiaalityöntekijä, VTM
Vantaan sijaishuolto

1) Vaativahoitoiset lapset ovat “palveluiden suurkuluttajia”. Palveluita ja yksilöllistä räätälöintiä on vuosi vuodelta enemmän, meiltä vain puuttuu edelleen palveluiden vaikuttavuuden kattava tutkimus. Palveluita saattaa kohdistua jopa niin paljon, että käytännössä tuki vain pirstaloituu ja itse asiakas häviää keskiöstä.

2) Haasteena on palveluiden vähäinen vaikuttavuus ja siten ylisukupolvisen huono-osaisuuden jatkuminen. Sijoitukseen tulevat lapset ovat usein todella huonokuntoisia. Eletty elämä traumoineen ja kaltoinkohteluineen ylittävät lapsen mielen kestokyvyn. Toinen haaste on kesken jäävät palvelut, joiden seuraukset näkyvät jälkihuoltonuorten tilastoissa mm. mielenterveysongelmina ja päihderiippuvuuksina.

Palvelut pitäisi saada oikea-aikaisiksi ja riittävän pitkäaikaisiksi, jotta niiden vaikuttavuus paranisi. Meidän on saatava enemmän kokemuksia sijaishuoltopaikoista, joissa traumatisoitunut lapsi saisi aidosti lapseen sitoutuneet aikuiset ja mahdollisuuden korvaaviin kokemuksiin. Lasten kuntouttaminen on vaativaa työtä, minkä vuoksi yhteistyö lasten-/nuorisopsykiatrian kanssa on saatava lähelle lapsen arkea.

Lue järjestämästämme asiantuntijaseminaarista, jonka aiheena oli vaativahoitoisten lasten väkivaltaisuus ja aggressiivisuuden ennaltaehkäisy.

Lue myös nämä

Satulavuoren koulu tukee lasten kuntoutumista: turvallisuuden tunne on paras tae oppimiselle

Satulavuoren oppilaiden kouluhistoria on usein rikkonainen ja koulussa käyminen on ollut satunnaista. Monen oppilaan osalta kunnan perusopetuksessa on kokeiltu kaikki tuen portaat ja koulunkäynnin vaihtoehdot. Satulavuoren koulussa halutaan auttaa oppilaita rakentamaan myönteistä käsitystä itsestään oppijoina. Tänä syksynä on iloittu siitä, että lähes kaikki lapset ovat käyneet säännöllisesti koulussa. Satulavuoren koulu tarjoaa opetusta Perhekuntoutuskeskus Lausteelle sijoitetuille

Päivärinteessä yhdistyvät laitoshoito, koulunkäynti ja perhetyö

Tilanteessa, jossa lapsella on vakavia haasteita koulunkäynnissä, tarvitaan vaikuttavia tekoja. Uusi lastensuojelun palvelumme tuo yhteen tarvittavat tukitoimet ja verkostot. Tavoitteena on lapsen tilanteen parantuminen ilman huostaanottoa ja pitkäaikaista kodin ulkopuolelle tapahtuvaa sijoitusta. Päivärinteen toiminnan keskiössä on koko perheen kuntouttaminen. Perhekuntoutuskeskus Lauste on käynnistänyt uuden lastensuojelun toimintamallin, joka yhdistää sijaishuollon, koulupalvelut ja kotiin vietävän perhetyön. Ensimmäiset

Kun lapsi ei käy koulua, usein koko perhe tarvitsee tukea

Koulupoissaolojen taustalla voi olla monenlaisia syitä, joihin niihin puuttuminen vaatii usein perhekeskeistä tukea ja moniammatillista yhteistyötä. Kouluakäymättömyys ei ole uusi ilmiö, mutta aihe on noussut Suomessa lähivuosien aikana vahvemmin julkiseen keskusteluun, seurantaan ja tutkittavaksi. Vuodesta 2001 erityisluokanopettajana työskennellyt Tiina Laurén-Knuutila on törmännyt kouluakäymättömyyteen uransa eri vaiheissa. Erityisesti se alkoi häntä mietityttää nykyisessä työpaikassaan Turun Kiinamyllyn