Työntekijä äänessä: Toimintaterapian mahdollisuudet sijaishuollon tukitoimena

Aiemmin tein työtä mielenterveyskuntoutuksen parissa, ja muutaman vuoden työkokemuksesta lastensuojelulaitoksen osastotyössä oli korvaamatonta apua toimintaterapeutin työnkuvaa kehittäessäni – olin saanut selkeän kuvan siitä, miten toimintaterapeutin osaamista voi hyödyntää sijaishuollossa.

Toimintaterapiassa kehitetään niitä valmiuksia ja taitoja, joita ihminen tarvitsee arkielämässään.

Toimintaterapian perustana on näkemys ihmisen mahdollisuudesta vaikuttaa tulevaisuuteensa, terveyteensä ja hyvinvointiinsa oman toimintansa ja valintojensa kautta. Esimerkiksi syrjäytymisvaarassa olevat nuoret hyötyvät toimintaterapeutin yksilöllisestä arvioinnista ja terapiasta, sillä toimintaterapiassa kehitetään niitä valmiuksia ja taitoja, joita ihminen tarvitsee arkielämässään.

Huolellinen arviointiprosessi

Toimintaterapia perustuu huolelliseen arviointiin, jonka keskiössä on asiakkaan toimintakyky. Arvioinnissa selvitetään asiakkaan mahdollisuudet huolehtia itsestään, käydä koulua ja viettää vapaa-aikaa. Arviointiprosessiin kuuluu asiakkaan vahvuuksien ja heikkouksien sekä toimintaa edistävien ja estävien tekijöiden kartoittaminen.

Joskus arkinen toiminta vaatii nuorelta enemmän kuin mihin hän elämäntilanteensa vuoksi pystyy.

Sijoitetuilla nuorilla on usein vaikeuksia tasapainoisen arjen toteuttamisessa. Vuorokausirytmi voi olla sekaisin, koulunkäynnissä on hankaluuksia, ja mielenkiinnon kohteita voi olla vaikea tunnistaa. Lisäksi useat nuoret kamppailevat heikon itsetunnon ja tunnesäätelyn vaikeuksien kanssa.

Asiakkaan tarpeen mukainen terapia

Toiminta voi olla toimintaterapiassa sekä päämäärä että terapeuttisen intervention väline. Niinpä toimintaterapiajaksoja on yhtä monenlaisia kuin on asiakkaitakin. Toisen kanssa saatetaan harjoitella bussilla matkustamista tai kokeilla erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Toinen nuori hyötyy tunnesanakorttien käyttämisestä keskustelun apuna.

Usein nuori kokee hyödylliseksi sen, että hän saa esimerkiksi ahdistuksenhallintaan liittyvää tietoa ja uusia taitoa selviytyäkseen vaikeuksiensa kanssa. Tällöin hän saa käsityksen, että ei ole ainoa, joka ahdistuksesta kärsii, ja että siihen on saatavilla apua.

Joskus arkinen toiminta vaatii nuorelta enemmän kuin mihin hän elämäntilanteensa vuoksi pystyy. Sijoitettu nuori hyötyy ohjatusta arjesta osastolla ja siihen yksilöllisen tarpeen mukaan yhdistetyistä tukitoimista.

Lue myös nämä

Satulavuoren koulu tukee lasten kuntoutumista: turvallisuuden tunne on paras tae oppimiselle

Satulavuoren oppilaiden kouluhistoria on usein rikkonainen ja koulussa käyminen on ollut satunnaista. Monen oppilaan osalta kunnan perusopetuksessa on kokeiltu kaikki tuen portaat ja koulunkäynnin vaihtoehdot. Satulavuoren koulussa halutaan auttaa oppilaita rakentamaan myönteistä käsitystä itsestään oppijoina. Tänä syksynä on iloittu siitä, että lähes kaikki lapset ovat käyneet säännöllisesti koulussa. Satulavuoren koulu tarjoaa opetusta Perhekuntoutuskeskus Lausteelle sijoitetuille

Päivärinteessä yhdistyvät laitoshoito, koulunkäynti ja perhetyö

Tilanteessa, jossa lapsella on vakavia haasteita koulunkäynnissä, tarvitaan vaikuttavia tekoja. Uusi lastensuojelun palvelumme tuo yhteen tarvittavat tukitoimet ja verkostot. Tavoitteena on lapsen tilanteen parantuminen ilman huostaanottoa ja pitkäaikaista kodin ulkopuolelle tapahtuvaa sijoitusta. Päivärinteen toiminnan keskiössä on koko perheen kuntouttaminen. Perhekuntoutuskeskus Lauste on käynnistänyt uuden lastensuojelun toimintamallin, joka yhdistää sijaishuollon, koulupalvelut ja kotiin vietävän perhetyön. Ensimmäiset

Kun lapsi ei käy koulua, usein koko perhe tarvitsee tukea

Koulupoissaolojen taustalla voi olla monenlaisia syitä, joihin niihin puuttuminen vaatii usein perhekeskeistä tukea ja moniammatillista yhteistyötä. Kouluakäymättömyys ei ole uusi ilmiö, mutta aihe on noussut Suomessa lähivuosien aikana vahvemmin julkiseen keskusteluun, seurantaan ja tutkittavaksi. Vuodesta 2001 erityisluokanopettajana työskennellyt Tiina Laurén-Knuutila on törmännyt kouluakäymättömyyteen uransa eri vaiheissa. Erityisesti se alkoi häntä mietityttää nykyisessä työpaikassaan Turun Kiinamyllyn