Kognitiivisen käyttäytymisterapian työkaluja kasvatustyöhön

– Kognitiivinen käyttäytymisterapia sopii lähtökohtaisesti hyvin lastensuojelun maailmaan, koska se on hyvin konkreettinen lähestymistapa, Parkkinen sanoo.

KKT-keskus Arvon psykoterapiakouluttaja, psykologi Lauri Parkkinen.

KKT:n avulla yritetään saada ymmärrystä, mitä apua tai tukea lapsi tai nuori tarvitsee tällä hetkellä. Terapeutti tai työntekijä havainnoi ja kuvailee mahdollisimman tarkasti, miltä lapsen käytös näyttää, jotta voidaan löytää esimerkiksi lapsen taidolliset puutteet ja tukea lasta taitojen opettelussa.
– Lapsella voi olla ongelmia sosiaalisissa taidoissa, ongelmanratkaisutaidoissa tai tunteiden säätelyyn liittyvissä taidoissa, kuten vaikeiden tunnetilojen käsittelemisessä tai tunteiden ilmaisemisessa.
KKT:n avulla voidaan pureutua myös vuorovaikutukseen. Tavoitteena ei ole muuttaa vain lapsen käytöstä, vaan vaikuttaa myös aikuisen käyttäytymiseen ja kykyyn kohdata lapsi tasavertaisesti.

Lauste on kognitiivisen käyttäytymisterapian käyttöönotossa edelläkävijä.

Psykoterapiakouluttaja, psykologi Lauri Parkkinen

Tutkittuun tietoon ja mitattaviin tuloksiin perustuvan kognitiivisen käyttäytymisterapian avulla on saatu hyviä tuloksia muun muassa ahdistuneisuuden, käytöshäiriöiden, masennuksen ja ADHD:n hoidossa.

Uudet työvälineet tarpeellisia

Parkkisen mukaan KKT:lle olisi tarvetta lastensuojelun piirissä nykyistä enemmänkin.
– Lauste on terapian käyttöönotossa edelläkävijä. Varsinais-Suomessa KKT:tä on alettu soveltamaan myös jonkin verran muissakin lastensuojelun palveluissa sekä yksityisellä ja kunnallisella puolella.
Yhteistyö KKT-keskus Arvon ja Lausteen välillä jatkuu yhä koulutusten ja työnohjauksen muodossa, jotta saatu oppi siirtyy käytäntöön.
– Yhteistyö on ollut mielenkiintoista. Koulutukseen osallistuneet ovat olleet innostuneita ja kokeneet uudet työvälineet tarpeellisiksi, Parkkinen sanoo.

Lue myös nämä

Satulavuoren koulu tukee lasten kuntoutumista: turvallisuuden tunne on paras tae oppimiselle

Satulavuoren oppilaiden kouluhistoria on usein rikkonainen ja koulussa käyminen on ollut satunnaista. Monen oppilaan osalta kunnan perusopetuksessa on kokeiltu kaikki tuen portaat ja koulunkäynnin vaihtoehdot. Satulavuoren koulussa halutaan auttaa oppilaita rakentamaan myönteistä käsitystä itsestään oppijoina. Tänä syksynä on iloittu siitä, että lähes kaikki lapset ovat käyneet säännöllisesti koulussa. Satulavuoren koulu tarjoaa opetusta Perhekuntoutuskeskus Lausteelle sijoitetuille

Päivärinteessä yhdistyvät laitoshoito, koulunkäynti ja perhetyö

Tilanteessa, jossa lapsella on vakavia haasteita koulunkäynnissä, tarvitaan vaikuttavia tekoja. Uusi lastensuojelun palvelumme tuo yhteen tarvittavat tukitoimet ja verkostot. Tavoitteena on lapsen tilanteen parantuminen ilman huostaanottoa ja pitkäaikaista kodin ulkopuolelle tapahtuvaa sijoitusta. Päivärinteen toiminnan keskiössä on koko perheen kuntouttaminen. Perhekuntoutuskeskus Lauste on käynnistänyt uuden lastensuojelun toimintamallin, joka yhdistää sijaishuollon, koulupalvelut ja kotiin vietävän perhetyön. Ensimmäiset

Kun lapsi ei käy koulua, usein koko perhe tarvitsee tukea

Koulupoissaolojen taustalla voi olla monenlaisia syitä, joihin niihin puuttuminen vaatii usein perhekeskeistä tukea ja moniammatillista yhteistyötä. Kouluakäymättömyys ei ole uusi ilmiö, mutta aihe on noussut Suomessa lähivuosien aikana vahvemmin julkiseen keskusteluun, seurantaan ja tutkittavaksi. Vuodesta 2001 erityisluokanopettajana työskennellyt Tiina Laurén-Knuutila on törmännyt kouluakäymättömyyteen uransa eri vaiheissa. Erityisesti se alkoi häntä mietityttää nykyisessä työpaikassaan Turun Kiinamyllyn